Let fordøjelig kost| maveguiden.dk
Letfordøjelig kost

Letfordøjelig kost

mIcon_eating
mIcon_eating

I dag hører vi meget om, hvordan grov kost er godt for os, bl.a. i forbindelse med diverse slankekure, generelle kostråd og lignende – og det skulle også være godt for fordøjelsen. Det passer muligvis på nogle af os, men for de mennesker, der har et følsomt tarmsystem, kan den grove kost faktisk virke stik modsat og skabe kraftig nedsat trivsel og afføringsproblemer. Se, hvilke fødevarer som typisk giver fordøjelsesproblemer. 

Mad der er godt for fordøjelsen

Har du mistanke om, at du har et sart eller følsomt mave-tarmsystem, skal du måske prøve at holde dig til følgende letfordøjelige madvarer:

  • Produkter med fuldkornsmel, gerne rugbrød, hvedebrød og grahamsbrød
  • Havregryn, både naturel og som grød
  • Kartofler, kartoffelmos, ris og pasta
  • Kogte eller blancherede grøntsager, undgå rå grøntsager
  • Salat i små mængder. Pas på med mange grøntsags-/frugtskaller
  • Fisk, kylling, svin og meget rødt kød i små mængder
  • Bananer og pærer. Rå revne æbler, som er blevet brune
  • Mejeriprodukter, som indeholder mælkesyrebakterier
  • Undgå produkter med hele kerner
  • Spis ikke syredannende frugt som æbler og appelsiner i store mængder
  • Drik omkring 1,5 liter væske pr. døgn. Undgå store mængder frugtsaft, kulsyreholdige drikkevarer, vin og øl

Hvad er din tarmpassagetid?

Tarmpassagetiden er den tid det tager at fordøje din mad. Det kan være nyttigt at vide, hvad din passagetid er, hvis du lider af afføringsproblemer.

Læs mere

mIcon_information

Det afslører din afføring

På vores afføringsskala kan du se, om der er tale om forstoppelse, forstoppelsesiarré eller diarré.

Læs mere

Du forlader Allergiguiden.dk

Ved at klikke på "Fortsæt" nedenfor, forlader du dette Mylan-tilknyttede websted for at komme frem på et tredjepartswebsted, der udelukkende er ansvarligt for dets indhold.