Motion og forstoppelse | maveguiden.dk
Motion mod forstoppelse

Motion mod forstoppelse

Motion mod forstoppelse

Regelmæssig motion er både godt for dit generelle velbefindende og for din mave-tarm-kanal. Hvis du ofte er forstoppet, kan det være en god idé at se på, om du får nok motion, da det kan hjælpe med til at få gang i maven.

Motion har direkte indflydelse på forstoppelse

Motion virker både direkte og indirekte på forstoppelse. For det første påvirker motion mave-tarm-kanalen, da det er med til at afkorte den tid, det tager for maden at passere tyktarmen – og det har direkte indflydelse på afføringen. For jo hurtigere maden passerer gennem systemet, des mindre vand forsvinder der undervejs, hvilket betyder, at afføringen vil være mere blød og lettere at komme af med. Samtidig øger motion din vejrtrækningsfrekvens og puls, hvilket er med til at stimulere tarmmuskulaturen, så den trækker sig ordentligt sammen og transporterer afføringen effektivt. Desuden er motion med til at stimulere nervesystemet, så nerverne og musklerne i mave-tarm-kanalen fungerer bedre.

Motion har indirekte indflydelse på forstoppelse

For det andet har motion en indirekte, forebyggende virkning på forstoppelse. Motion er ofte en del af et mere generelt fokus på en sundere livsstil, hvilket som regel medfører:

  • øget indtag af vand
  • bedre kostvaner
  • vægttab
  • mindre stress

Hvad er den bedste type motion mod forstoppelse?

Som udgangspunkt er alt motion godt mod forstoppelse, så længe det ikke overdrives. Især motion, hvor pulsen kommer op som f.eks. gang, løb eller cykling er godt til at modvirke og forebygge forstoppelse.

Hvor lang tid skal jeg bruge på at motionere?

Hvor meget tid, du skal bruge på motion mod forstoppelse, afhænger af din generelle sundhedstilstand og din kondition. Hvis du hidtil ikke har været fysisk aktiv, kan en rask gåtur på 10-20 minutter et par gange om dagen gøre underværker. Aktive mennesker må i sagens natur bruge mere tid på at motionere, hvis det skal have nogen virkning på forstoppelse.

Hvornår på døgnet er det bedst at motionere mod forstoppelse?

Der findes kun én gylden regel for motion, og den er at vente en time efter et hovedmåltid. Hvis du dyrker motion lige efter et hovedmåltid, kan det have negativ indflydelse på mave-tarm-kanalen, fordi blodet ledes væk fra tarmsystemet – hvor det ellers hjælper med at fordøje maden – til hjertet og andre muskler. Resultatet er, at maden passerer langsomt gennem tarmsystemet, så afføringen bliver hård og vanskelig at udskille. Det kan også medføre ophobning af tarmgas, mavekramper og oppustethed. Med andre ord en ikke særlig behagelig motionsrunde.

Hvis du oplever problemer med at motionere, så hold en pause, indtil du har talt med din læge.

mIcon_faq

Spørg vores brevkasse

Få svar på dine spørgsmål om afføringsproblemer i vores brevkasse.

Gå til brevkassen

Du forlader Allergiguiden.dk

Ved at klikke på "Fortsæt" nedenfor, forlader du dette Mylan-tilknyttede websted for at komme frem på et tredjepartswebsted, der udelukkende er ansvarligt for dets indhold.