Kost

Kost og fordøjelse

Mange mennesker har svært ved at finde en kost, som ikke giver problemer såsom oppustethed, smerter, forstoppelse, diarré eller ufrivillig afføring. Og det gør det ikke lettere, at der findes et utal af anbefalinger – som oven i købet skifter fra tid til anden. Der findes desværre ikke et specifikt kostråd, der gælder for os alle, da vi ikke er ens. Kunsten er at finde netop den type, der er sund for dig – for mens nogen f.eks. højst kan spise seks rå gulerødder om dagen, kan andre spise langt flere. 

Undgå fiberpropper

Kostens art spiller en stor rolle for passagetiden gennem tarmen. Det er fibrene i kosten, der giver tarmindholdet fylde, hvilket stimulerer tarmbevægelsen. Særligt de vandopløselige fibre, som man finder i mel, grønt og frugt, kan skabe en god balance, mens de ufordøjelige fibre i for eksempel kerner blot passerer ubearbejdet igennem eller samler sig som propper i tarmen. Både for mange og for få plantefibre kan påvirke tarmfunktionen negativt. Læs mere om, hvordan fordøjelsen fungerer.

Lyt til kroppen

Det er vigtigt, at du lytter til din krop og regulerer din kost derefter. Hvis du får for få plantefibre, risikerer du, at maven ikke har nok at arbejde med. Det kan udmønte sig i forstoppelse. Modsat kan en meget grov kost, for eksempel med for mange kerner, give store mængder luft i tarmene, hvilket kan være forbundet med mavesmerter og vekslende afføring. Se, hvilke fødevarer som typisk kan give fordøjelsesproblemer.