Gode råd mod irriteret tyktarm

Gode råd om irriteret tyktarm

Gode råd om irriteret tyktarm

Hvis du oplever begyndende mavegener og har en idé om, at du har irriteret tyktarm, er der flere ting, du selv kan gøre for at undgå, at det udvikler sig.

Kostråd

  • Spis grove fødevarer, f.eks. fuldkorn, grøntsager, frugt, fjerkræ, fisk og kød
  • Du kan prøve at følge Low FODMAP diæten, hvor du skal holde dig fra ufordøjelige sukkerarter, også kaldet kortkædede kulhydrater. Mere info om Low FODMAP.
  • Få styr på størrelsen på dine portioner, og indtag regelmæssige og ernæringsrigtige måltider uden for stort indhold af fedt
  • Spis mindst tre hovedmåltider om dagen samt evt. mellemmåltider – prioriter et ordentligt morgenmåltid, og undgå at spise for meget til aftensmad
  • Undgå fint forarbejdede madvarer, f.eks. hvidt brød, kager osv. Har du en idé om, at en eller flere fødevarer giver problemer, så undgå den/dem
  • Undgå for meget kaffe, tobak og alkohol
  • Husk at drikke rigeligt, helst 2 liter vand dagligt
  • Tag evt. et dagligt tilskud af fibre, f.eks. loppefrøskaller


Andre råd

Få mindst 30 minutters motion hver dag. Gå på toilettet, når trangen melder sig. Det vil for mange betyde afføring efter morgenmaden, hvilket stimulerer tarmens igangsættelse. Tag dig god tid til toiletbesøg, og sid korrekt. Se, hvordan du sidder korrekt på toilettet.

Kortlæg din fordøjelse

Du kan få et bedre indblik i dine afføringsproblemer ved at gøre brug af afføringsskalaen, afføringsskemaet og majsprøven. Disse hjælpemidler kan give dig en idé om, hvilken behandling der vil virke for dig og er god information at have med til lægen.


mIcon_eating

Low FODMAP

Hvis du lider af irriteret tyktarm, så prøv evt. Low FODMAP diæten.

Læs mere